Vikariefröken

Vakna upp måndagsmorgon, gick upp och åt frukost, klädde på mig, borsta ut mitt toviga hår, tog mig ut i det underbara fina höstvädret och tog en promenad upp mot Vallonskolan.

Knacka på expedition, frågade om behov av vikarie, sa vem jag var, blev uppskriven och så kom hon på att det fanns ju ingen som skulle hålla i idrotten för 5an på Hammarskolan, så den fick jag ta på eftermiddagen=)

Klockan 2 hade jag plockat fram alla redskap, doppboll och brännboll skulle de bli. Att ha femmor visade sig att det inte skulle bli det lättaste. Vid uppropet stod alla tjejer tätt tätt omkring mig för att säga vilka som var där o inte. Killarna klättra på målen, några lekte med brännbollracketerna och lyssna inte så värst mycket. Men hade ju blivit uppmanad att använda rösten, vilket jag med gjorde en del.

Alltid svårast första gången att ha nya elever, blir ändå en massa gnäll vad man än säger eller gör.

Så får även rycka in tisdagen och ha idrott med 3a och 4a. Vilken fröjd säger jag, inge klag och alla positiva. Spelade även brännboll och doppboll där med, och jag själv var med och gjorde lite frivarv=)
Åt lunch med 3orna och var rastvakt sedan. Därefter hade jag lite vila innan mattelektion med 5 personer i 5an. Rätt så slappt, gick runt lite o hjälpte om det behövdes. 

Sista lektionen för dagen var cirkusgympa och eleverna själva tog fram allt och höll sig sysselsatta, inte-nudda-golv-kull, jonglering och rockringstävling. 

Onsdag fick jag även rycka in som idrottslärare, dock för en 8a och 6a denna gången. Trodde det skulle bli tuffare med äldre, men gick smidigare än smidigast. Valfritt ute och majoriteten av klassen åkte skridskor, så var bara för mig att pricka av dem. 6orna skulle ut i skogen och springa orientering, så pricka av dem med och bara satt och vänta på att dem skulle komma tillbaka. 

Hade även en lektion i SO för nior, släppte in i klassrummet och skrev lite på tavlan, pricka av på lisan vilka som var där och så fick de "jobba" själva. Försökte få dem och göra några uppgiftre, vissa var duktiga medans andra var mera duktiga på att prata. Men det vet man ju själv, så orkade itne vara så hård på dem, de vet nog själva att de är bara dem som har något att förlora på det, inte jag. 

Inte det jobbigaste jag har gjort precis, varit riktigt kul att hålla i idrotten faktiskt. Men man får ju höra en hel del av skitungarna.
  
"Men du har ju ingen rumpa ens" ropar en kille till en av tjejerna. Sen när behövde en 11årig en rumpa!?
Även hörde jag av treorna att några inne i omklädningsrummet visste var rövknulla var. Sånt ska  inte småglin prata om.
Och sen har vi alla tjejer där med som är mest positiv för en tjejvikarie. "Vad heter du? Hur gammal är du? Har du barn? När ska du ha barn då? Min mamma heter också Mikaela" o.s.v   Så så kan det bli av en liten promenad=)

Kommentarer
Postat av: bina

Va duktig du är som är lärare! Ja blir helt exalterad här borta! :D

2008-10-02 @ 22:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0