Dans är kul


Igär var jag och dansade igen, men gick inge vidare då jag hade sådan träningsvärk i magen från dagen innan. Sedan hade vi haft påskuppehäll med så koreografminnet var inte det bästa. Fast svettigt blev det.

Tänkte på det att det är en del dans stiler jag har provat på, från början provade jag på Hip-Hop med min hjärtekompis Liza. Minns inte så mycket fgrån det, var rätt så små då, men en sak jag minns är när de äldre tjejerna dansade för oss som hade dansat hipHop i flera år, och riktigt impade var vi=)

Hiphopdans

 är ett samlingsnamn för danser som dansas till Hiphopmusik. Det kan också säga vara en delmängd av Streetdance. Till hiphopdanser räknas Breakdans, New style, New school, New Jack Swing (dans) och nya tillskott är Krumping och Clowning

Sedan har jag även provat på dessa:

Reggaeton

Reggaeton är en blandning av Reggea, Dancehall och andra karibiska rytmer. Vissa Hiphop-influenser finns också i denna sensuella dans med mycket höft- och axelrörelser. Det är framför allt en improvisationsdans som kommer från Panama och Puerto Rico, som också gett upphov till musikstilen.

Magdans

Orientalisk dans handlar mycket om att ha fullständig kontroll över varje led i kroppen, att till exempel kunna skaka rytmiskt på höfterna samtidigt som händerna gör mjuka, följsamma rörelser. Varje del av kroppen ska ha sitt eget liv och det gäller att kunna isolera olika kroppsdelar.


Ragga/ Dancehall (som jag dansar just nu)

Ragga bygger på stilen Reggae från Jamaica, men är ännu mer dansant. Ragga har inspirerats av flera andra stilar som t.ex. hiphop och orientalisk dans. Mycket höfter, axlar och överkropp används.

Kommentarer
Postat av: bina

jag vill dansa! :D vart gör du det?

2009-04-15 @ 10:54:38
Postat av: bina

jag vill dansa! :D vart gör du det?

2009-04-15 @ 10:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0