Miljoner SMS

Någon som minns 2003, vad som hände då? Om jag avslöjar att jag har varit på min föreläsning om kina, så förstår ni nog att det har något med det landet att göra.

Det var nämligen för 6 år sedan det var SARS härja i Kina. Nu har jag inte varit på en föreläsning om själva SARS, utan medier i Kina. SARS ville hållas hemligt för medier i Kina, då det skulle nyväljas i folkkongressen där. Lite taskigt mot befolkningen att undanhålla sådan information kan man tycka.

Hur det nu lyckades läcka ut, var nämligen via SMS. Folk började skicka SMS till varandra, 40 miljoner om dagen mellan 8-10 februari 2003, vilket blev 126 miljoner på tre dagar! Därefter kunde de inte styra medierna längre, utan gav med sig.

Det är sådan som jag tycker är intressant! Kina är supertintressant, eget och helt unikt. De har ingen pressfrihet, bara ibland. Och om det  nu råder pressfrihet, behöver det inte gälla de inhemska journalisterna, utan bara utländska.


Ingen blomstring där i Kinas journalistik, däremot i SARS och SMS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0