Med andra ord

Har suttit och knåpat ihop en egen ordbok för alla nya ord och hälsobegrepp som dykt upp de tre senaste veckorna. KASAM, GMB, BMR, paradigm, salutogen, patogen, eklektisk, dikotomi, kontinuum, nollsummeperspektiv, diskurs, kausalitet, kontext, normativ, konsensus. ect.
Vivelvind i mitt tankesystem.... Tycker det är frustrerande att använda andra ord när det finns lättare ord att välja. Men nu börjar jag nästan komma in i det... :) För det dyker upp i varje ny mening om och om igen.

Sen har jag nog införskaffat mig ett annat nytt ordförråd, av mina nya goa klasskompisar. Min göteborska har nog inte fått sig en vidare start, men gött slinker in mer och mer i ordanvändadet. Annars är det mestadels skånska och småländska. Roliga ord finns det allt, tvärdrag, rälig, spunk, duuue... men skånskan går inte så bra. Minns knappt nått mer nu och uttala det kan jag verkligen inte utan att Dennis skrattar åt mig.

Att härligt skulle gå mot gött trodde jag inte skulle infalla så fort. Men de senaste veckorna har jag sagt härligt, men tänkt gött. Och nu börjar sig det göteborska gött leta sig fram utanför tankebanorna. Så bli inte förvånad när jag kommer hem och säger att det är la bra gött! Göteborg är AWESOME!




Jag gillar denna tre-nyanser-av-hår trio!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0